Denna byggmetods
fördelar är att det blir lättare att limma dit relingen. Däcket blir
stöd för relingen vid limmning.
Utgångsmaterial och
mått är lika som i del 1.
Tillverka et par
kilar, den till vänster ska bli fören och bör vara ca 3 mm hög och den
högra ca 1,5-2 mm hög. All beroende på vilket språng det fartyg
har som man tänkt bygga
Höjdmåtten på kilarna bestämmer
vilket språng däcket på fartyget kommer att få.
Limma dit kilarna.
Ta en bred list 1 mm
tjock och lika lång och bred som skrovet ska vara utvändigt.
Rita på däckets
innermått, 14 mm på ritningen. Det som ska synas innanför relingen.
Skär ut däcket efter
linjerna i bild ovanför.
I
detta läge kan det vara bra att rita däcksplankor på däcket och även
betsa däcket i den kulör fartygets däck ska ha.
Det finns också balsaflak med
färdigfrästa däcksplankor att köpa köpa i välsorterade hobbyaffärer.
Limma dit däcket.
Skär/fila bort lite
av kilarna så att de får samma orm som däcket.
Basa och limma på
lister (relingen) ca: 1,5 mm tjocka och 5-6 mm höga enligt bild. Dessa
lister kan behöva basas först, i varmvatten eller över böjs över en varm
lödkolv.
Limma dit en liten bit list för akterspegeln.
Tälj/fila ner
språnget på relingens överkant så att det blir parallellt med däcket.